Nutrisi Kacang Panggang

Kenapa Kacang Panggang dikenali sebagai makanan bernutrisi:

 

Pemakan kacang sering dikaitkan dengan pinggang yang kecil dan 22% kurang risiko obesiti. 


American Institute of Cancer Research menyarankan kacang sebagai makanan yang melawan kanser dan memberi cadangan untuk mengisi 2/3 pinggan dengan buah, sayuran dan kekacang. 


Sumber Serat

  • 1 cawan kacang = 13g serat, separuh dari yang diperlukan oleh badan. 
  • Mengandungi serat jenis larut dan tidak larut yang membantu menjaga kesihatan perut dan mengurangkan kolestrol. 

 

Sumber Protein: 

  • Baik untuk jantung - penuh protein (10g/cup) dan rendah kalori, lemak tepu dan kolestrol. 
  • Apabila digabungkan dengan pasta atau beras perang , kacang menyediakan protein yang lengkap dan sihat setanding dengan daging atau makanan tenusu.

 

Source of antioxidants:

  • Mengandungi magnesium , selenium dan kuprum yang adalah antioksidan yang kuat untuk melindungi sel-sel daripada serangan radikal bebas

 

Sumber Folate

  • Kacang panggang mengandungi folat vitamin yang penting untuk melepaskan tenaga dalam makanan kita.
  • Satu cawan Kacang Panggang menyediakan lebih daripada 25% daripada keperluan harian ( RDI 400 mikrogram / hari untuk remaja dan dewasa)


Source of complex carbohydrates:

  • An excellent food for diabetes as it has a low glycemic index (48) which means that sugar will be released more slowly into the bloodstream & will keep the total blood glucose levels lower for a longer period of time.
  • These nutritional gems also contain dozens of key nutrients including B vitamins, iron, calcium, potassium, zinc & magnesium

Share This

 

Go To Top